Przecinarki jezdne, znane także jako szczeliniarki oraz piły drogowe, są przeznaczone do cięcia asfaltu i betonu przy pomocy najtrwalszych na rynku ostrzy diamentowych. Znajdziemy je na wyposażeniu większości firm budowlanych wykonujących prace związane z nawierzchnią drogową, np. przy jej renowacji, czasami także przy pracy nad nową. Urządzenia te różnią się głównie średnicą ostrza i tym samym także wydajnością, jak i wieloma innymi parametrami, które mają duży wpływ na ich działanie. Bez nich wykonanie prac na gotowych już nawierzchniach nie byłoby możliwe.
Do czego służą i jak działają przecinarki jezdne?
Piły jezdne są przeznaczone do cięcia nawierzchni wykonanych z betonu lub asfaltu za pomocą wysokowydajnych ostrzy diamentowych. Urządzenia te są wyposażone w mocne silniki spalinowe lub elektryczne przeznaczone do wielogodzinnej i ciągłej pracy i umożliwiają usunięcie wyeksploatowanych części nawierzchni czy wykonanie rowków odprężających. Cała przecinarka składa się z trwałej konstrukcji metalowej, która zapewnia stabilność prowadzenia podczas pracy, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo obsługującemu.
Podstawowym elementem każdej przecinarki jest ostrze. Tarcza diamentowa może mieć nawet 1200 mm średnicy, która umożliwia wprowadzenie ostrza nawet na głębokość dochodzącą do 480 mm. Taki model znajdzie zastosowanie między innymi w pracach wykonywanych na autostradach i innych nawierzchniach o ponadprzeciętnej grubości. Przecinarki jezdne są także wyposażone w system chłodzenia, który chroni przed przegrzaniem tarczy i jej zniszczeniem, a także przed uszkodzeniem nawierzchni poprzez jej spalenie.
Charakterystyka i parametry przecinarek jezdnych
Wszystkie przecinarki jezdne różnią się między sobą wieloma cechami praktycznymi, dlatego wybór odpowiedniego modelu nie zawsze jest prosty i szybki. Podstawową różnicą pomiędzy poszczególnymi modelami jest średnica tarczy. Mniejsze firmy realizujące okazjonalne prace związane z nawierzchnią powinny zakupić podstawowy model o niewielkiej głębokości cięcia, np. 200 mm. Wystarczy on do wykonania większości standardowych prac na nawierzchniach różnego typu. Z kolei duże przedsiębiorstwa realizujące prace kontraktowe np. podczas budowy i renowacji dróg autostradowych czy ekspresowych lub lotnisk, powinny zdecydować się na modele zapewniające najgłębsze cięcie, nawet do 480 mm. Istotna jest także moc silnika, która jest skorelowana z wydajnością. Warto bowiem wiedzieć, że duża tarcza podczas pracy generuje bardzo duże opory, dlatego do wprawienia jej w ruch niezbędne są mocne silniki z odpowiednio pojemnym zbiornikiem paliwa.
Większość modeli ma także wbudowany system regulacji obrotów – płynny lub skokowy, który umożliwia zmianę obrotów tarczy. Dzięki temu przy pomocy jednej tylko przecinarki można pracować na miękkich i płytkich nawierzchniach, lub na autostradach, które charakteryzują się znacznie gęstszą i litą mieszanką. Niezależnie od wyboru, warto postawić na optymalne rozwiązania, które spełnią wszelkie oczekiwania w danej firmie. Szczególnie istotna jest marka, a także możliwość transportu danego urządzenia na plac budowy.