Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania lub domu powinno zawierać określone elementy. To właśnie na tej podstawie potencjalny kupujący interesuje się szerzej danym ogłoszeniem. Warto wykorzystać ten fakt i odpowiednio przedstawić swoją nieruchomości. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na większy odzew i szybszą sprzedaż domu. Jakie elementy powinno zawierać takie ogłoszenie? Na co musimy zwrócić szczególną uwagę? Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości ? Odpowiedzi prezentujemy wraz z przydatnymi wskazówkami w tym tekście.
Nieruchomość — dom / mieszkanie
Pierwszy elementem, który powinniśmy opisać w ogłoszeniu o sprzedaży mieszkania, jest sama nieruchomości. Będą to z pewnością informacje o powierzchni, ilości pomieszczeń, rodzaju pomieszczeń, dane techniczne, rodzaj okien, udogodnienia czy informacje na temat działki (ziemia należąca do domu jest często pomijanym faktem, który może być wykorzystany do zachęcenia klienta). Opisując sam dom, warto podać rok budowy, materiały, jakie zostały użyte do jego wykonania oraz napisać również nieco na temat instalacji grzewczych itp. Informacje takie powinny być podane w formie spisu lub tabletki bez zbędnych opisów czy wypełniaczy. Warto miejsce w ogłoszeniu wykorzystać do podania jak największej ilości samych danych. Potencjalny klient również przeczytać je od razu i będzie rozważał wykonanie telefonu do nas, a nie szukał informacji w długim tekstowym opisie.
W tym miejscu warto również podać informacje – jeśli jest to mieszkanie blokowe o ogólnym budynku takie jak obecność windy, ilość lokatorów na klatce, ilość klatek w bloku, kwestie garażowe, czy w domu są doprowadzone multimedia (np. internet, kablówka) oraz czy teren bloku jest zamknięty, czy otwarty.
Okolica mieszkania
Drugim ważnym elementem w pisaniu ogłoszenia o sprzedaży mieszkania jest opisanie okolicy takiej nieruchomości. Wiele osób właśnie pod tym kątem rozpatruje zakup mieszkania. Im więcej zatem danych podamy, tym większy odzew możemy uzyskać. Do takich danych zaliczać będzie się odległość od przystanków autobusowych i komunikacji miejskiej, odległości od najbliższych sklepów oraz instytucji publicznych, oraz od dużych i ruchliwych ulic. Warto podać również najbliższe parki czy widok z okna, aby zainteresować potencjalnych kupujących. Nieczęsto umieszczoną informacją — ale równie przydatną jest dalsze otoczenie mieszkania. W ogłoszeniu możemy podać, do jakich dużych centrów handlowych czy lokalizacji miejskich można dojechać komfortowo z tego mieszkania np. w ciągu 15 minut samochodem. Informacja o tym może zachęcić wiele osób do obejrzenia mieszkania.
Zalety podkreślać, a minusy podawać na końcu lub pomija je w ogłoszeniu
Janiną z najważniejszych kwestii, która pojawia się bardzo szybko przy pisaniu ogłoszenia o sprzedaży mieszkania, jest ta dotycząca plusów i minusów naszego domu. Dane takie warto odpowiednio rozmieścić i wpisać do ogłoszenia tak, aby osoba je czytająca nie zraziła się do naszego mieszkania, a zbudowała konkretny obraz ciekawej nieruchomości. Nasze zalety i plusy powinniśmy przedstawiać na początku każdego akapitu lub całego tekstu. Klient poznawszy w pierwszej kolejności korzyści będzie bardziej skłonny zapoznać się również z wadami mieszkania i je “przekalkulować”.
W przypadku minusów mamy dwie możliwości. Jeśli nasza nieruchomość posiada pewne wady, warto umieszczać je pod koniec tekstu lub na końcach danych akapitów. Dzięki temu osoba czytająca ogłoszenie nie zrazi się do mieszkania od pierwszych wersów, a mają w głowie zalety i plusy znacznie łatwiej będzie jej przyjąć do wiadomości takie minusy. Pewną opcją, która nie jest do końca najlepszym rozwiązaniem, ale która pozwala zwiększyć skuteczność ogłoszenia — jest nie podanie pewnych informacji celowo lub zaznaczenie, że szczegółów udzielimy w kontakcie prywatnym. Dzięki temu będziemy mogli samodzielnie poinformować potencjalnego nabywcę o pewnych niedogodnościach i wyjaśnić mu kwestie związane z takimi minusami. Mamy wtedy większe szanse dojścia do porozumienia niż wtedy gdy klient przeczyta wadę w ogłoszeniu i nie zadzwoni w ogóle. Nigdy nie wolno całkowicie zatajać danych wad czy minusów i zawsze należy poinformować klienta o nich przed podjęciem decyzji.
Zdjęcia nieruchomości
Gdy napiszemy już ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości, obowiązkowo musimy również zmieścić zdjęcia naszego domu lub mieszkania. Jest to jeden najważniejszych punktów pisania dobrego ogłoszenia. Dzięki zdjęciom możemy przyciągnąć wiele osób do ogłoszenia, które zachęcone ładnymi fotografiami wejdą w nie i zapoznają się z treścią. Miniaturka zdjęcia to też jedyna możliwość wyróżnienia się na stronie z ogłoszeniami i pokonania rywali w przedbiegach. Nawet to samo ogłoszenie bez zdjęcia lub ze zdjęciem niskiej jakości będzie miało mniejszą popularność niż ogłoszenie z profesjonalnymi zdjęciami.
Zdjęcia takie warto wykonywać dobrym jakościowo aparatem fotograficznym, który możemy pożyczyć np. od znajomych. Dobrym pomysłem będzie również odpowiednie wykadrowanie i lekki retusz polegający np. na rozświetleniu zdjęcia. Podstawowy retusz jesteśmy w stanie wykonać samodzielnie np. w internecie w darmowych serwisach do obrabiania zdjęć. Możemy również skorzystać z oferty fotografa, biura nieruchomości czy freelancera, który oferuje takie usługi w cenie np. kilkudziesięciu złotych. Jeśli samodzielnie wykonywać będziemy zdjęcia warto ująć każde pomieszczenie w jak najszerszej perspektywie, wykonać zdjęcie całego domu, działki, okolicy oraz elementów, które są największymi zaletami domu np. kominka czy ogrodu.
Gdzie umieszczać ogłoszenia?
Ważnym elementem po napisaniu ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości jest jego publikacja. To właśnie od tej czynności zależy, z jakim odzewem spotka się nasze ogłoszenie. Nawet najlepsza posiadłość, która nie będzie szeroko reklamowana, nie uzyska wielu zapytań. Ogłoszenia warto umieszczać na jak największej ilości portali. Będą to najpopularniejsze portale ogłoszeniowe, mniej znane serwisy, portale lokalne, lokalne serwisy ogłoszeniowe, fora internetowe o tematyce budowlanej czy wykończeniach wnętrz, czy gazety tradycyjne. Zamieszczenie ogłoszenia w kilkudziesięciu miejscach z pewnością da lepsze rezultaty niż publikacja w jedynie 2-3 najpopularniejszych serwisach internetowych.